Trening funkcjonalny - co to takiego?

W dobie popularyzacji fitnessu, w kt贸rym dominuje przekonanie o byciu fit, 艂atwo jest zapomnie膰 o podstawowym celu treningu – poprawie codziennej funkcjonalno艣ci i sprawno艣ci ruchowej. Nasze cia艂a s膮 przystosowane do wykonywania r贸偶norodnych ruch贸w, od skoku, biegu, po podnoszenie ci臋偶ar贸w. Trening funkcjonalny, kt贸rego temat b臋dziemy dzi艣 omawia膰, skupia si臋 w艂a艣nie na tych naturalnych, codziennych ruchach, pomagaj膮c zwi臋kszy膰 og贸ln膮 sprawno艣膰 i zdrowie. Co warto wiedzie膰 jeszcze o treningu funkcjonalnym? Zach臋camy do lektury.

Trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny koncentruje si臋 na poprawie og贸lnej sprawno艣ci i wydolno艣ci organizmu w codziennych czynno艣ciach. 膯wiczenia funkcjonalne cz臋sto s膮 z艂o偶onymi ruchami, anga偶uj膮cymi wiele grup mi臋艣niowych jednocze艣nie, w przeciwie艅stwie do izolowanych 膰wicze艅 w treningu si艂owym, kt贸re zwykle skupiaj膮 si臋 na jednej grupie mi臋艣niowej naraz. 膯wiczenia s膮 rozplanowane zatem tak, aby na艣ladowa膰 naturalne ruchy, kt贸re wykonujemy na co dzie艅. Przyk艂adowo, podnoszenie ci臋偶ar贸w z ziemi jest symulacj膮 podnoszenia ci臋偶kich przedmiot贸w w domu.

Podczas wykonywania okre艣lonych 膰wicze艅 korzysta si臋 z konkretnego sprz臋tu, np.: z kettlebells, TRX, pi艂ek lekarskich, skrzy艅 do skok贸w, itp.

Trening funkcjonalny – korzy艣ci

Trening funkcjonalny przynosi wiele korzy艣ci naszemu cia艂u. Ma on charakter leczniczy. Do podstawowych zalet mo偶na zaliczy膰:

  • poprawa sprawno艣ci og贸lnej,
  • wzmocnienie mi臋艣ni stabilizuj膮cych,
  • poprawa koordynacji i r贸wnowagi,
  • zwi臋kszenie mobilno艣ci i elastyczno艣ci mi臋艣ni,
  • zapobieganie kontuzjom,
  • poprawa jako艣ci 偶ycia,
  • zwi臋kszenie wydolno艣ci fizycznej,
  • wsparcie w utracie nadprogramowych kilogram贸w.

Trening funkcjonalny – dla kogo?

Trening funkcjonalny ma uniwersalne zastosowanie i mo偶e przynie艣膰 korzy艣ci prawie ka偶dej osobie, niezale偶nie od wieku, kondycji fizycznej czy cel贸w treningowych. Z pewno艣ci膮 idealny oka偶e si臋 dla os贸b, kt贸re dopiero zaczynaj膮 swoj膮 przygod臋 z 膰wiczeniami. Pomaga on w nauce podstawowych ruch贸w i poznaniu mo偶liwo艣ci swojego cia艂a, a tak偶e zwi臋ksza og贸ln膮 sprawno艣膰.

Na trening funkcjonalny mog膮 zdecydowa膰 si臋 r贸wnie偶 osoby starsze. Zakres 膰wicze艅 i ich intensywno艣膰 dostosowywana jest ka偶dorazowo do mo偶liwo艣ci seniora. W miar臋 starzenia si臋 organizmu, utrzymanie sprawno艣ci i odpowiedniej si艂y mi臋艣niowej staje si臋 coraz wa偶niejsze. Trening funkcjonalny, poprzez symulacj臋 codziennych ruch贸w i pracy nad r贸wnowag膮, mo偶e pom贸c osobom starszym utrzyma膰 niezale偶no艣膰 i jako艣膰 偶ycia.

Trening funkcjonalny przeznaczony jest r贸wnie偶 dla os贸b, kt贸re wracaj膮 do dawnej sprawno艣ci po kontuzji, urazie lub te偶 prowadz膮 siedz膮cy tryb 偶ycia i chc膮 u艂atwi膰 sobie wykonywanie codziennych czynno艣ci.

Podsumowanie

Trening funkcjonalny przynosi szereg korzy艣ci zar贸wno dla zdrowia, jak i wydolno艣ci organizmu. Niezale偶nie od wieku, kondycji fizycznej, czy cel贸w treningowych, trening funkcjonalny mo偶e pom贸c poprawi膰 og贸ln膮 sprawno艣膰, wzmocni膰 mi臋艣nie stabilizuj膮ce, poprawi膰 koordynacj臋 i r贸wnowag臋, zwi臋kszy膰 mobilno艣膰 i elastyczno艣膰, zapobiec kontuzjom i poprawi膰 jako艣膰 偶ycia. Mo偶e tak偶e przyczyni膰 si臋 do utraty wagi i zwi臋kszenia wydolno艣ci fizycznej. Dzi臋ki swojej uniwersalno艣ci na trening funkcjonalny mog膮 zdecydowa膰 si臋 osoby nowe w 艣wiecie fitness, seniorzy, sportowcy, osoby wracaj膮ce do dawnej sprawno艣ci po kontuzji czy te偶 prowadz膮ce siedz膮cy tryb 偶ycia.

Scroll to Top
Scroll to Top